• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۹۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
اصفهان » علمی فرهنگی
به بهانه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر (10 تا 16 مرداد)

زیربنای زندگی سالم

شیر مادر شامل فهرستی چشمگیر از فواید سلامتی و دارای تمام ریزمغذی هایی است که کودک تا شش ماه اول زندگی به آنها نیاز دارد.

زیربنای زندگی سالمبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: شیر مادر با داشتم منبع پرو تئین،چربی،کلسیم و ... غنی از نظر کمی و کیفی و داشتن پادتن ،تغذیه ایده آلی برای نوزادان است و توصیه ها بر این است که نوزادان دست کم  تا 6 ماه شیر مادر را دریافت کنند. بعد از آن، تا یک سالگی و در کنار سایر مواد غذایی می توان تغذیه با شیر مادر را ادامه داد.

دکتر محمدحسن انتظاری افزود: تغذیه با شیرمادر خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در کودک از جمله عفونت گوش میانی ،روده ودستگاه تنفسی، سرماخوردگی، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، سلیاک، التهاب روده، دیابت و  سرطان خون  را کاهش می دهدو آثار  حفاظتی شیردهی در کل دوران کودکی و حتی در بزرگسالی ادامه دارد.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: شیر مادر، وزن نوزاد را در محدوده سالم نگه می دارد و مدت زمان شیردهی هم مهم است زیرا هرماه شیردهی، خطر چاقی فرزندتان را در آینده چهار درصد کاهش می دهد.  

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تأکید کرد: همچنین تغذیه با شیر مادر خطر ابتلای مادران به سرطان های سینه و  تخمدان، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد،از طرفی زنان شیرده در مقایسه با سایر مادران کمتر دچار افسردگی می شوند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: تغذیه با شیر مادر، نیاز مادر به دریافت کالری را بیشتر می کند3 تا 6 ماه بعد از زایمان، مادرانی که شیر می دهند، نسبت به مادرانی که شیر نمی دهند، وزن بیشتری از دست خواهند داد..

زیربنای زندگی سالمفواید شیردهی برای مادران و نوزادان

- در اولین ساعات تولد کودک، سینه مادر مایع غلیظ و زردرنگی به نام آغوز تولید می کند که سرشار از پروتئئین است و قند کمی داردو خوردن آغوز به بهبود سلامت دستگاه گوارش کودک کمک می کند.

- کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند، بیشتر در معرض ذات الریه، اسهال و عفونت ها قرار می گیرند.

- شیردهی برای مدت 1 تا 2 سال، خطر ابتلا به فشار خون بالا، آرتریت، چربی خون بالا و را در مادران کاهش می دهد.

- مطالعات نشان می دهد که تفاوت هایی در مغز کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند و سایر نوزادان وجود دارد و  احتمال بروز مشکلات رفتاری و یادگیری این نوزادان در بزرگسالی کمتر می شود.

- کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند باکتری های مفید روده بیشتری دارند. تعداد این باکتری ها بر ذخایر چربی بدن تاثیر می گذارد. همچنین نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند،همچین این کودکان  دارای دارای هورمون لپتین بیشتری هستند. لپتین یک هورمون کلیدی برای تنظیم اشتها و ذخیره چربی است

- مطالعات نشان می دهد که میزان  ابتلا به چاقی در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، 15 تا 30 درصد کمتراز سایر نوزادان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تجلیل از نمایندگان البرز در بازی‌های آسیایی
آمادگی ایران برای افزایش همکاری‌های کشاورزی با کشور‌های اوراسیا
برگزاری یادواره شهدای گمنام در ایزدخواست آباده
دستور ویژه رئیس دادگاه صفادشت برای دستگیری سارقان زورگیر
برگزاری شب شعر ماه ساقی در ارسنجان
انگلیسی ها علیه جنگ افروزی آمریکا
برگزاری نمایشگاه اختصاصی نقاشی موتور سنگین در آباده
برگزاری جشنواره انجیر در استهبان
معرفی بازیگران فصل سوم سریال «کارآگاه علوی»
اهمیت استمرار تربیت ایمانی دانش آموزان
توقیف اتوبوس حامل قاچاق ۶ میلیاردی در بوانات
تشکیل کمیته پیگیری مشکلات اصناف در مجلس
تصادف در جاده بوانات-سیمکان با ۲ جان باخته و ۴ مصدوم
تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌های ارزی
تشکیل کارگروه راهبردی هنر و رسانه فارس با حضور ۷۰ متخصص
راهیابی دو نماینده ایران به مرحله نیمه نهایی
کشتارگاه جدید کرمان با ظرفیت ذبح ۲۵۰۰ دام
تغییر ۶۸ کتاب درسی پایه دهم و ۷۱ کتاب پایه یازدهم فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش
صد و شصت و هشتمین شب از اجتماعات شبانه مردمی به یاد دانش‌آموزان میناب
هشدار وزش تندباد در تهران
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شهرام صادقی راننده خودروی مرگ چهارراه گلزار کرج اعدام شد
دیپلمات‌های فرانسه در تور وزارت اطلاعات؛ فرانسه پاسخگو باشد
کاشت حلزون، درمان ناشنوایی؛ ۲۲ هزار نفر دوباره شنیدند!
ستادکل نیروهای مسلح پیگیر وضع خلبانان اسیر ایرانی
باید شماره گذاری و واردات خودرو‌ها تعیین تکلیف شود
ایران و تاجیکستان قرارداد بلندمدت تأمین سوخت امضا می‌کنند
تصمیمی برای ازسرگیری مذاکرات با آمریکا گرفته نشده است
تکذیب انتشار اخبار مربوط به لکه‌های نفتی در خلیج فارس
انهدام پهپاد MQ ۹ آمریکا با سامانه نوین پدافند پیشرفته سپاه
مسلح‌ترین ارتش تاریخ جهان را به زانو در آوردیم
حمله به یک نفتکش اماراتی در تنگه هرمز
گزارش کلش ریپورت از اتمام موشک‌های آمریکا در جنگ با ایران
حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان از زمین و هوا
دیدار وزیر نیرو با همتای تاجیکستانی
عرضه سهام صندوق پروژه ۵۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در شهریورماه
دیپلمات‌های فرانسه در تور وزارت اطلاعات؛ فرانسه پاسخگو باشد  (۲ نظر)
اصلاح ساختار مصرف به‌جای شوک قیمتی بنزین  (۲ نظر)
جایگزینی خودرو‌های فرسوده با وام ۴۰۰ میلیون تومانی و بدون قرعه کشی  (۲ نظر)
راننده خودروی مرگ چهارراه گلزار کرج اعدام شد  (۲ نظر)
ستادکل نیروهای مسلح پیگیر وضع خلبانان اسیر ایرانی  (۱ نظر)
ادعای رویترز: ۴ کشور بر روند خلع سلاح در لبنان نظارت می‌کنند  (۱ نظر)
صرفه جویی بیش از ۲ میلیارد لیتر بنزین و کاهش انتشار گاز‌های آلاینده  (۱ نظر)
ادعای قطر: گزارش‌ها مبنی بر بازداشت خلبانان ایرانی را رد می‌کنیم  (۱ نظر)
آغاز عملیات اجرایی نخستین نیروگاه خورشیدی شناور ایران در مازندران  (۱ نظر)